Nl  Fr  

Totalen

   2004  2005  2006  2007 2008  2009 2010
2011 
2012
2013
2014
 
 jan 377.522 384.057 417.378 472.797 547.775 480.384 463.500 543.516 536.868 534.627 606.847  
 feb 389.779 412.020 396.151 461.650 547.747 469.041 477.629 573.794 537.791 520.830 584.219  
 maa 484.934 509.327 463.718 546.761 552.420 526.907 572.915 618.084 601.328 591.479 649.039  
 apr 470.880 622.643 432.309 538.076 652.694 564.817 606.284 595.248 594.983 676.457  
 mei 451.302 754.761 513.637 573.126 637.893 548.512 589.496 655.974 646.979 681.456  
 jun 645.765 838.714 531.664 584.123 635.675 597.446 630.121 651.160 633.661 640.271  
 jul 1.036.427 1.073.794 456.488 527.831   591.844   536.836 562.263 571.702 573.308 604.213  
 aug   834.383   798.898  510.373  578.884   578.610   531.059  576.453  634.866 611.787 617.960  
 sep   806.224   525.335  481.564  536.392   596.494   561.698  634.869  656.045 581.079 625.591  
 okt 741.084 464.332 559.662 623.246 618.207   570.770 655.123 630.164 663.166 687.677  
 nov 450.827 432.559 505.269 568.527 501.099   505.477 583.226 573.816 579.676 610.527
 dec    421.810    397.052  444.740  493.871    500.854    480.947  526.077 542.307  503.114 557.007  
 TOT  7.110.937 7.213.493  5.712.953 6.505.284  6.961.312 6.373.894 6.877.956  7.246.676  7.063.740 7.348.095  
                   

ANALYSE TOTAAL VERKEER 2014 - VERGELIJKING MET 2013

Voor een vergelijking met de cijfers van het jaar voordien wordt uitgegaan van kwartaalcijfers omdat het verkeer aan LHT op werkdagen gemiddeld ondertussen 28.000 voertuigen bedraagt en tijdens weekend- en feestdagen gemiddeld “slechts” 6.500 doortochten geteld worden. Een weekend/feestdag meer of minder per maand in vergelijking met het jaar voordien maakt qua totaal verkeer een verschil van 3 à 4 % op maandbasis waar dat op trimesterbasis wordt uitgevlakt.

De verkeerscijfers 2014 per kwartaal met de procentuele verschillen in vergelijking met 2013.

Q1: + 11,8%

Waar in het eerste kwartaal van 2013 het verkeer ten opzichte van het eerste trimester van 2012 daalde met 1,7%, neemt het verkeer in de eerste 3 maanden van 2014 met 11,8 % toe ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

De stijgingspercentages zijn op zich spectaculair maar houden ook in aanzienlijke mate toch verband met het winterweer. De winter van 2013 met tal van vorst- en sneeuwdagen is bijvoorbeeld zeer goed merkbaar in zowel week- als weekendverkeer in de periode januari-maart. Alleen het weekendverkeer in deze periode stijgt met gemiddeld 20 % t.a.v. vorig jaar.

Een ander typisch voorbeeld van de invloed van het winterweer op de statistieken: op 12 maart 2013 stond door sneeuwval tijdens de ochtendspits 1.600 km file op de Belgische wegen. Een record destijds. Ook de dag nadien waren de wegen nog niet volledig sneeuwvrij. Op beide dagen in 2013 maakten daardoor “slechts” 42.000 voertuigen gebruik van LHT. Op 12 en 13 maart 2014 in totaal 60.000. Een verschil van 20.000 voertuigen op een maandtotaal van 650.000.

In Q1 van 2014 werd de tunnel 11 maal tolvrij gemaakt voor in totaal 30 uren.

Analyse totaal verkeer 2013 – vergelijking met 2012

Voor een vergelijking met de cijfers van het jaar voordien wordt uitgegaan van kwartaalcijfers omdat het verkeer aan LHT op werkdagen gemiddeld 25.000 voertuigen bedraagt en tijdens weekend- en feestdagen gemiddeld “slechts” 6.200 doortochten geteld worden. Een weekend/feestdag meer of minder per maand in vergelijking met het jaar voordien maakt qua totaal verkeer een verschil van 3 à 4 % op maandbasis waar dat op trimesterbasis wordt uitgevlakt.

De verkeerscijfers 2013 per kwartaal met de procentuele verschillen in vergelijking met 2012.

Q1:  - 1,7%
Q2: + 6,5%
Q3: + 4,5% 
Q4: + 6,5%

Q4:

De algemeen stijgende tendens van het verkeer in 2013 wordt in het laatste kwartaal van 2013 bevestigd: gemiddeld +6,5%.
Vooral in december is de verkeerstoename opvallend: een stijging van meer dan 10% in vergelijking met 2012 maar wanneer we vergelijken met 2011 beperkt de stijging zich tot 3% ( Cfr. verklaring Q4 – Analyse totaal verkeer 2012).
November 2013 kende geen sneeuwdagen. In november 2012 werden echter wel een aantal dagen genoteerd waar de sneeuw het verkeer danig verstoorde met een duidelijk lager verkeersaanbod dan normaal:
In Q4 werd 8 keer het systeem van schaduwtol gehanteerd (in totaal 25 uren) waarvan 5 cases in oktober, traditioneel een maand met veel verkeersoverlast.


Q3

In vergelijking met 2012 stijgt het verkeer in het derde trimester met 4,5 %. Zeer opmerkelijk is dat zowel in juli, augustus áls september het aantal personenwagens, het aantal vrachtwagens en ook het totaal verkeer dat gebruik maakte van de tunnel in dezelfde mate toenemen in vergelijking met het jaar voordien . Respectievelijk met 5, 1 en 8%.

Ondanks de procentuele verkeertoename in september ten opzichte van september 2012  blijft het totaal aantal doortochten onder het niveau van september 2011 – een maand met uitzonderlijke fileleed op de R1 - waar meer dan 656.000 doortochten werden geregistreerd. De stijging van het  aantal doortochten met 8% moet in de zin dan ook gerelativeerd worden.

De tunnel werd in Q3 6 keer tolvrij gemaakt voor een totale duurtijd van 17 uren.

Q2:

De stijging van het aantal doortochten ten opzichte van vorig jaar in Q2 is grotendeels te wijten aan werken op de E34/N49 die in de loop van de maand april werden uitgevoerd waardoor in die maand het verkeer met 14 % toenam ten opzichte van 2012. Ook in de maanden mei en juni zijn meer doortochten geregistreerd dan vorig jaar, respectievelijk 5% en 1%

Het voormelde structureel onderhoud op de N49/E34 werd uitgevoerd tussen 6 april en 2 mei 2013.
Deze werken zijn uitgevoerd in 2 fases. In een eerste fase (van 6 tot 12 april) werd de aansluiting van de Antwerpse Ring met de E34/N49 aangepakt ter hoogte van het complex Sint-Anna. Daarna was het de beurt aan de E34/N49 zelf: vanaf het complex Sint-Anna tot de afrit Melsele (13 april tot en met 2 mei).

De verkeershinder tijdens fase 1 was vrij beperkt mede omdat de uitvoeringsperiode gedeeltelijk samenviel met de paasvakantie. Tijdens fase 2 stond vooral het verkeer richting Gent op de R1 regelmatig stil en dit zowel in de ochtend- als avondspits, vanaf Antwerpen Oost tot voorbij de Kennedytunnel. Gezien de verkeersproblemen werd de Liefkenshoektunnel bijna elke werkdag tijdens de ochtendspits tolvrij gemaakt richting Gent.

Q1:

Februari 2012 was een schrikkelmaand. Hierdoor telt het eerste kwartaal van 2013 een werkdag minder. Op een kwartaaltotaal van 1,6 mio doortochten en rekening houdend met het in supra vermelde aantal doortochten op een werkdag, een verschil van +/- 1,5%. Gezien het gemiddeld verkeer per dag in Q1 van 2013 en 2012 quasi gelijk zijn,  verklaart de schrikkeldag grotendeels de globale daling van het verkeer met 1,9%.

In Q1 2013 werd de tunnel in totaal 7 uur tolvrij gemaakt. In Q1 2012 werd het schaduwtolprincipe 22 uur toegepast (10 van deze 22 uur ten gevolge een calamiteit op 17 januari 2012).

KERNCIJFERS 2013

Sinds de start van de uitbating in 1991 hebben in totaal op jaarbasis nog nooit zo veel voertuigen gebruikt gemaakt van Liefkenshoektunnel. Meer dan 7,3 miljoen. Opmerkelijk daarbij is ook het structureel stijgend aandeel van de vrachtwagens.







Analyse totaal verkeer 2012 – vergelijking met 2011

Hoewel in de tabellen de verkeersgegevens per maand zijn opgenomen, wordt voor een vergelijking met de cijfers van het jaar voordien beter uitgegaan van de kwartaalcijfers omdat het verkeer aan LHT op werkdagen gemiddeld 25.000 voertuigen bedraagt. Tijdens weekend- en feestdagen worden “slechts” 6.200 doortochten geteld. Een weekend/feestdag meer of minder per maand in vergelijking met het jaar voordien maakt qua totaal verkeer een verschil van 3 à 4 % op maandbasis waar dat op trimesterbasis over het algemeen wordt gecompenseerd.

De verkeerscijfers 2012 per kwartaal met de procentuele verschillen in vergelijking met 2011.

Q1: - 3,4 %
Q2: - 1,0 %
Q3: - 4,9 %
Q4: - 0,3 % 


Q1:

In vergelijking met 2011 daalt het verkeer in het eerste trimester met 3,4 %.  Het verkeersaanbod in het eerste trimester van 2011 was echter uitzonderlijk hoog: in vergelijking met 2010 nam het verkeer het eerste kwartaal van 2011 met meer dan 15 % toe. De verkeerscijfers van 2012 in die periode liggen nog 10 %, of 5 % op jaarbasis, hoger dan de cijfers van 2010, zijnde  een “normale” stijging. De daling van 3,4 % 2012-2011 is bijgevolg relatief.

Q2:

In het tweede kwartaal is het verkeersaanbod in 2012 bijna identiek aan de verkeersstromen in 2011. Het gemiddeld verkeer per werkdag is in deze periode eveneens quasi gelijk: 27.042 voertuigen per werkdag in 2011 ten opzichte van 26.964 in 2012. Het gemiddeld verkeer tijdens feest- en weekenddagen daalt wel aanzienlijk: 7.422 voertuigen in 2011. En 7.006 voertuigen in 2012. Of, 5,6 %.

Q3:

Het kwartaal met de grootste verkeersafname ten opzichte van het jaar voordien. Waar in de maand juli nog een geringe verkeersstijging werd vastgesteld, was de daling in de maand september het meest uitgesproken (- 11 %). De voornaamste reden: het uitzonderlijke fileleed op de R1 in september 2011. Indicatief hiervoor zijn de cijfers tolvrij. In september 2011 werd in totaal 21 uur tolvrij gereden. Tijdens voormelde tolvrije periode maakten bijna 35.000 voertuigen gebruik van de tunnel. Gedurende de maand september 2012 werd maar 1 keer het schaduwtolscenario gehanteerd, voor een periode van 3 uur waarin 6.200 voertuigen werden geteld.

Q4:

Q4 wordt gekenmerkt door een lichte daling van het verkeer ten opzichte van 2011. Gemiddeld stijgt het verkeer in oktober/november met meer dan 3 % maar in december daalt de trafiek met iets meer dan 7 %. Een daling volledig te wijten aan de “kerstperiode” die in 2012 2 dagen vroeger begint (21 december in 2012 versus 23 december in 2012). Tot en met 21 december zijn de verkeersaantallen voor 2011 en 2012 immers gelijk!
Omdat in 2011 24 en 31 december in een weekend vielen, waren er in de kerst- en nieuwjaarperiode van 2011 meer “werkdagen” in vergelijking met december 2012. En gezien het voormelde verschil van weekend- en weekverkeer werden de laatste 10 dagen van december 2012 40.000 voertuigen minder geregistreerd dan het jaar voordien. Vandaar het verschil.